Constantin Brâncoveanu

 Constantin Brâncoveanu a fost domnul Țării Românești între anii 1688 și 1714, având una din cele mai lungi domnii din istoria principatelor române. Constantin Brâncoveanu  s-a născut în anul 1654 din părinţii vornicul Papa Postelnicul şi Stanca Cantacuzino. Constantin a crescut fără tată, deoarece acesta moare pe când avea doar un an.  Este crescut de mama, de bunica dinspre tata Păuna Greceanu şi de unchiul său, Stolnicul Constantin Cantacuzino, pe care ajunge să-l iubească ca pe un tată. 

Neagu Djuvara spunea: „La moartea lui Șerban Cantacuzino s-au adunat marii boieri ca să aleagă un nou domn – de data asta n-a intervenit Poarta -, iar boierii, considerând că fiul lui Șerban e încă copil, îl aleg pe nepotul răposatului domn, pe Constantin Brâncoveanu, om matur și experimentat care deținuse mai multe dregătorii. El a vrut să-și spună mai întâi, după maică-sa, Cantacuzino-Brâncoveanu, dar tot neamul cantacuzinesc, prea mândru, s-a împotrivit cu indignare, zicând că a vrut să se facă armăsar când era doar un catâr! Atunci a urcat cu o generație mai sus, a luat numele bunicii (Eliana lui Radu Șerban Basarab) și și-a zis: Basarab-Brâncoveanu.”

Multe izvoare ele vremii spun însă că domnia nu ar fi fost tocmai lucrul pe care și l-ar fi dorit noul ocupant al tronului muntean: „Dumneavoastră bine știți că eu am fost la casa mea ca un domn... și domnia aceasta eu nu o pohtesc ca să-mi înmulțesc grijile... ci dumneavoastră m-ați pohtit și fără voia mea m-ați pus domn în vremi de acestea tulburate, înconjurate de oști și de vrăjmași... Dacă pohtiți toți, mi-e voia și mie.” (Cronicari munteni)

Din căsătoria cu fiica unui Antonie Vodă, din Popești, Mariana, au rezultat petru fii – Constantin, Ștefan, Radu și Matei – și șapte fete – Stanca, Maria, Safta, Ancuța, Elenca, Bălașa și Smaranda. După cum spun izvoarele vremii, adevăratul administrator al averii a fost tocmai soția sa: ea știa, pe de rost, toate moșiile, toate casele aciziționate, ca și toate sumele de bani depuse în băncile Europei (Viena, Veneția sau Amsterdam).

Domnia

Boier bogat, a obținut recunoașterea domniei de către Poartă, bucurându-se, cel puțin o vreme de sprijinul boierimii și al grupării Cantacuzinilor. Stolnicul Constantin Cantacuzino i-a fost îndrumător în problemele politicii externe și mai-marele cancelariei domnești. Conducerea a revenit altor membri ai familiei Cantacuzino, prezenți și în Sfatul Domnesc, cărora li s-au adăugat apoi propriile rude și cele ale soției – Doamna Marica, nepoata fostului domn Antonie-Vodă din Popești. Domnia îndelungată i-a îngăduit luarea mai multor măsuri organizatorice atât în plan intern, cât și in cel extern. Ținând cont de necesitățile timpului, a sprijinit organizarea unei cancelarii moderne, cu dieci și scribi pentru limbile turcă latină maghiară, polonă etc., cu „diplomați” de carieră: Theodor Ladislau Dindar, Petru Grienner pentru legăturile cu Transilvania și Viena; frații David și Teodor Corbea pentru relațiile cu Transilvania și Rusia, Andrei Wolf pentru Polonia etc. În plan cultural, a srpijinit dezvoltarea învățământului superior, reorganizând, în 1694, Academia Domnească din București, pentru care a adus profesori din afară, a ridicat palatele de la Potlogi și Mogoșoaia, a refăcut reședința domnească de la București și pe cea veche de la Târgoviște. A făcut numeroase danii pentru bisericile din țară, pentru acelea din Grecia, Serbia, Herțegovina, Albania, Transilvania, pentru Locurile Sfinte din Ierusalim, patriharhiile din Alexandria, Antiohia, mănăstirile de la Muntele Sinai etc.

Dintre școlile domnești care au funcționat în vremea lui Constantin Brâncoveanu, cea mai importantă a fost academia de la Sf. Sava, înființată de domn în 1695. În fruntea instituției de învățământ a adus un originar din Asia Mică, umanistul Sevastos Kyminites, care studiase la Constantinopol și în Italia. Pentru a-l ține aproape de curte, Brâncoveanu l-a ridicat la rang boieresc. Printre materiile predate șa școala de la Sf. Sava amintim gramatica, retorica, logica, matematica, astronomia, fizica, științele naturii sau metafizica. Profesorii și elevii citeau din Homer, Sofocle sau Plutarh. După modelul școlilor occidentale, unul dintre cele mai interesante exerciții era purtarea unui dialog în contradictoriu, probă de încercare pentru viitori oameni de curte. În trecere prin București, învățatul grec Helladius înregistra un număr impresionant de învățăcei, veniți și din afara Munteniei, în special din peninsula Balcanică.

Cheltuielile uriașe generate de curtea numeroasă și luxoasă, precum și pretențiile exagerate crescânde ale Porții au generat o politică fiscală aspră. Celor 37 de dări existente domnul le-a mai adăugat, în 1689, văcăritul, o dare impusă tuturor, inclusiv boierilor și mănăstirilor, care a creat multe nemulțumiri. A încercat o reformă în domeniul fiscal prin generalizarea „ruptorii”, respectiv perceperea unei sume fixe din partea contribuabililor, plătită în patru rate trimestriale, greu de aplicat însă din cauza sporirii dărilor. S-au făcut eforturi pentru o mai bună evidență a cheltuielilor și veniturilor domniei cu ajutorul catastifelor; sunt consemnate începuturi de separare a cheltuielilor domnului de cele ale țării. Bunele relații si suportul Cantacuzinilor au intrat în impas în anul 1703, cănd Brâncoveanu, în schimbul dublării haraciului, a obținut domnia pe viață și s-a preocupat de transformarea domniei sale într-una ereditară.

Divergențe de opinii între domn și Cantacuzini au apărut și în probleme de politică externă, Brâncoveanu evitând o susținere prea fățișă a curuților lui Francisc Rákóczi al II-lea, dar și a relațiilor cu țarul Rusiei. Ostil față de Constantin Cantemir, Brâncoveanu a dus o politică comună cu Constantin Duca, devenit ginerele său. Domniile lui Antioh și Dimitrie Cantemir nu au fost însă pe placul său. În privința legăturilor cu Transilvania, Domnul Țării Românești a menifestat o grijă specială pentru a sprijini Biserica Ortodoxă, supusă unui veritabil asediu din partea imperialilor catolici. A oferit sprijin material ridicării unor lăcașuri de cult: biserica ortodoxă din Făgăraș (1698), mănăstirile de la Sâmbăta de Sus (1700) și Ocna Sibiului; a sprijinit rezistența față de trecerea la unirea cu Biserica Catolică; a racționat în special la acțiunile ostile ale lui Atanasie Anghel, promotor al ruperii legăturilor cu mitrolpolia Ungrovlahiei și cu patriarhia din Constantinopol. Prin intermediul lui Theodor Ladislau Dindar, rezidentul domnului la Sibiu, orașul de reședință al Guberniului Tarnsilvaniei, Brâncoveanu a întreprins demersuri pentru a i se recunaoște stăpânirile din Ardeal și, la nevoie, dobândirea dreptului de refugiu pentru el și familia sa. În paralel, odată cu izbucnirea mișcării curuților lui Francisc Rákóczi al II-lea, i-a sprijinit indirect pe aceștia oferindu-le adăpost când au ajuns în pribegie. În privința legăturilor cu Casa de Austria,Constantin Brâncoveanu a dat dovadă de multă abilitate. A refuzat încheierea trataului semnat de Șerban Cantacuzino, iar în 1689, când trupele austriece de sub conducerea generalului Donathus Heissler au ocupat Bucureștiul, a cerut ajutor tătarilor și turcilor, obligându-i pe imperiali să se retragă în grabă. Alături de trupele turco-tătare ăi moldovene, Brâncoveanu a participat la lupta de la Zărnești (august 1690), în care și-au pierdut viața fostul cancelar Mihail Teleki și pretendentul Bălăceanu, iar generalul Heissler a fost luat prizionier. A fost o reușită de scurtă durată. care a dus la înscăunarea ca principe a lui Emeric (Imre) Thokoly și la creșterea prestigiului domnului. Relațiile ulterioare cu Viena, cel puțin formal, au fost îmbunătățite. Domnul a făcut unele servicii casei de Habsburg și i s-au făcut și favoruri; în același timp, Brâncoveanu a rămas un supus al Porții și un sprijinitor al răzvrătiților din Transilvania. Încheierea păcii de la Karlowitz (1699), care a clarificat noul status-quo politic al Europei și a stabilit linia de demarcație dintre Imperiile Otoman si Habsburgic, a oferit domnului muntean o poziție asemănătoare celei avute anterior de principii Transilvaniei. Ambele puteri aveau nevoie de un domn „credincios”, iar Constantin Brâncoveanu avea abilitatea diplomatică de a ști să se adapteze noului joc politic și de e apela, la nevoie, la ajutorul unei alte puteri în afirmare: Rusia. Și-a exprimat interesul și pentru o alianță antiotomană, chiar dacă nu a făcut acest lucru în mod vădit. Izbucnirea războiului ruso-turc în 1710, precum și capitularea de la Stănilești pe Prut, în 1711, a trupelor ruso-moldovene l-au pus pe Brâncoveanu în mare dificultate. Confiscarea averilor spătarului Toma Cantacuzino și ale susșinătorilor săi refugiați la ruși a acutizat conflictul cu Cantacuzinii, iar victoria Otomană din 1711 a determinat schimbarea atitudinii Potții față de domn. Puterea suzerană era tot mai puțin dispusă să accepte jocul diplomatic practicat de Brâncoveanu, mai ales după intensificarea acuzelor Cantacuzinilor, susținute de numeroase pungi cu galbeni.

În politica externă a acționat cu prudență, deoarece Imperiul Otoman era puternic, iar Imperiul Habsburgic încerca să se extindă spre sud-estul Europei. A dorit să acționeze împotriva otomanilor, dar a căutat să nu-i provoace și le-a dat, periodic, importante sume de bani.

 

       Stilul Brâncovenesc

            Denumirea de „Stil brâncovenesc” sau de artă brâncovenească caracterizează istoriografia română de arhitectură şi arte plastice în Ţară Românească din timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714). Deoarece această epocă a influenţat în mod hotărâtor evoluţiile de mai târziu, termenul se foloseşte prin extensie şi pentru a descrie operele de artă din vremea primilor Mavrocordați, până către 1730.

 

În această epocă, domnitori ca Şerban Cantacuzino, Constantin Brâncoveanu, Nicolae Mavrocordat, mitropoliţi ca Varlaam, Theodosie, Antim Ivireanu, episcopi ca Ştefan Mitrofan, stăreţi ca arhimandritul Ioan de Hurezi, Ilarion de Cozia şi erudiţi ca fraţii Greceanu, Radu Popescu, Constantin Cantacuzino realizează în acelaşi timp o amplă operă de reactualizare a tradiţiei bizantine. La curtea domnească a avut loc o adevărată Renaştere bizantină.

 

Stilul brâncovenesc reprezintă un sincretism între tradiţii artistice locale, valahe, bizantine şi alte influenţe orientale şi forme occidentale, ale Renaşterii, cum ar fi şcoala italiană.

 

Stilul arhitectural brâncovenesc este recunoscut astăzi că fiind “primul stil românesc”. Principalele caracteristici ale stilului sunt: elementele de pietrărie prelucrată artistic; relieful accentuat prin tehnică "a jour" atât în sculptarea pietrei, cât şi în prelucrarea artistică a lemnului, predomină motivele vegetale: acantul, vrejuri, strugurii, floarea soarelui

 

Istoricii de artă caracterizează uneori stilul prin analogie cu renaşterea apuseană, datorită structurilor sale clare, raţionaliste, dar exuberanţa lui decorativă permite şi folosirea termenului de Baroc brâncovenesc.

 

Exemple remarcabile ale stilului sunt palatele ridicate în epoca brâncovenească mai ales în apropierea unor pânze de apă, în cadrul unor incinte rectangulare. Poarta şi anexele gospodăreşti sunt îndeosebi situate pe latura opusă reşedinţei, care este organizată pe 2 niveluri, deasupra unor pivniţe înalte. Soclul clădirilor include de obicei şi parterul. Palatele au pe latura dinspre curte un foişor cu scară, pe latura dinspre lac o loggie. Dotate cu aducţii de apă, cu băi şi grupuri sanitare, reşedinţele domneşti ofereau un comfort nemaiîntâlnit până atunci. Mogoşoaia şi Potlogi sunt singurele palate brâncoveneşti rămase în România.

 

În Bucureşti s-au păstrat cele mai multe construcţii aparţinând stilului brâncovenesc, majoritatea fiind lăcaşuri de cult cum ar fi Mitropolia României care este o biserica construită în stil Brâncovenesc cu un aspect exterior nu foarte frumos, dar cu un interior de o rară frumuseţe.


Averea și moartea lui Constantin Brâncoveanu

            Brâncoveanu era un domn extrem de bogat (supranumit „Prințul Aurului”, își păstra banii depuși în conturile secrete pe care le avea deschise la câteva bănci din Apus), teribil de influent și bine informat (întreținea un veritabil serviciu de spionaj, cu ramificații în toate marile capitale ale Europei), abil diplomat, predispus la tot felul de aranjamente potențial ostile otomanilor.

            Vorbe din bătrâni spun că un tezaut de aur din vremea dacilor i-ar fi adus moartea năprasnică lui Brâncoveanu și feciorilor lui. Turcii îl numeau „Prințul Aurului din Carpați” pentru că nicun alt domnitor valah nu le adusese plocoane mai bogate. Constantin Brâncoveanu, domn al Țării Românești între anii 1688-1714, a reușit să își păstreze scaunul vreme îndelungată tocmai datorită aurului pe care îl trimitea sultanului.

            Stolnicul Constantin Cantacuzino înființase le curtea lui Brâncoveanu o „cancelarie secretă”, unde se adunau informații și unde erau studiate documente străvechi, găsite în locuri de taină. Domnitorul își trimitea agenții deghizați în toată țara, avea „urechi” peste tot și orice vorbă despre comori ascunse ajungea la curte cu repeziciune. Apropiații familiei domnitoare, cunoscând podoabele si odoarele de aur care înfrumusețau reședințele lui Vodă, erau încredințați că acesta găsise un tezaur. Zvonurile despre comoară au ajuns și la urechile sultanului. Turcii erau convinși că domnitorul român avea să-și folosească averea ca să înzestreze armata și să se întoarcă împotriva lor. Sultanul a ordonat, în 1714, să fie decapitat, împreună cu cei petru fii ai lui și cu sfetnicul Ienache Văcărescu. Brâncovenii au plătit cu viața aurul blestemat.

            Pe data de 15 august 1714 ultimul mare domnitor român din Evul Mediu, Constantin Brâncoveanu, își pierdea viața, decapitat de turci pe malul Bosforului. Înainte de a muri, Brâncoveanu, în vârsta de 60 de ani, își vedea cei patru fii, împreună cu ginerele său, decapitați. Supliciul, dar și execuția Brâncovenilor este descrisă detaliat de cronicarii vremii, care au asistat la tragedia familiei muntenești.

            În anul 1714, în Săptămîna Patimilor, Brâncoveanu este mazilit de turci și dus la Istambul. Acolo sunt închiși la Edikule, temința celor șapte turnuri, o închisoare cumplită. Sunt torturați până la sfârșitul lui iulie, cand le este hotărâtă soarta. Chiar în ziua când Brâncoveanu împlinea 60 de ani, pe 15 august, de „Adormirea Maicii Domnului”, începe execuția. Participa în primul rând sultanul Ahmed al III-lea, așezat într-un foișor aurit, dar și toți ambasadorii marilor puteri europene, inclusiv ai Angliei, Franței, Imperiului Habsburgic și Veneției. Prizonierii au fost purtați desculți și doar in cămăși prin tot orașul, fiind umiliți pe străzile marii capitale otomane. Sunt aduși la eșafod, unde sunt așteptați de călău. Reprezentantul venețian, Andreea Memno, este și cel care va descrie amănunțit moartea voievodului într-o scrisoare către dogele Republicii Venețiene. Istoria a consemnat că Brâncoveanu a murit demn, fără să renunțe la credință și și-a îndemnat și fiii să moară ca niște prinți. Brâncoveanu spunea: „Fiii mei! Iată, toate avuțiile și tot ce am avut am pierdut. Să nu ne pierdem însă și sufletele! Stați tare si bărbătește, dragii mei, și nu băgați seama de moarte!”

Domnul a murit ca martir, rămânând creștin până la capăt, murind în numele credinței. Constantin Brâncoveanu a fost condamnat la moarte din mai multe motive, mai exact nouă capete de acuzare formulate de otomani. După cum relatează Maria del Chiaro, acestea erau: „Întâiul. Că întreținea corespondență secretă cu Împăratul Austriei, cu Moscova, cu Polona și cu Republica Veneției, cărora le procura informații legate de turci, Al doilea. Că împăratul Leopold, prin diploma dată la Viena în 30 ianuarie 1695, declara în toată forma pe Brâncoveanu, cu succesorii săi în linie bărbătească, ca Prinț al Sfântului Imperiu Roman, pentru serviciile însemnate aduse Maiestății sale Chesariene. Al treilea. Că, pentru acumulare de considerabile averi, a sărăcit țara prin grele asupriri și impozite, neaflătoare pe timpul predecesorilor săi. Al patreulea. Că, sub pretextul de a schimba aerul, locuia șase până la șapte luni la Târgoviște, aducând prin aceasta pagube atât supușilor săi cat și traficului din București, și aceasta pentru a putea mai ușor fugi, într-o bună zi, cu toată familia și bogățiile sale în Transilvania. Al cincilea. Că a cumparat multe moșii, pe una din ele pregătindu-se clădirea unui mare palat. Al șaselea. Că a depus sume mari, nu numai al Viena, dar și la Veneția, ținând agenți în ambele aceste locuri. Al șaptelea.  Că fuga lui Toma Cantacuzino la Moscova în 1711, a fost cu consimțământul său. Al optulea. Că și-a procurat din Viena timpane și trâmbițe de argint, ceia ce era insolent, căci însăși Marele Sultan nu le poseda. Al nouălea. Că a bătut în Transilvania monede de aur, în formă de medalii, de o valoare de la 2 până la 10 galbeni una.”

            Una dintre principalele acuzații pentru care a și fost mazilit și ucis Brâncoveanu, a fost trădare față de Imperiul Otoman. Turcii au găsit dovezi că Brâncoveanu îi trăgea pe sfoară și că, în timp ce se arăta fățiș ca prieten al otomanilor, îi informa pe inamici de toate mișcările acestora. Turcii au intrat în posesia tuturor scrisorilor trimise și primite de Brâncoveanu, majoritatea confirmând trădarea acestuia. În timp ce zâmbea otomanilor, asigurându-i de credința sa, trimitea scrisori și habsburgilor, polonezilor sau venețienilor asigurându-i și pe ei de credința sa. 

            Ienache Văcărescu, ginerele domnitorului, a fost decapitat primul, urmat de fiii cei mari. Înspăimântat, Matei, mezinul, a fost gata să renunțe la creștinism: „Mai bine vreau să fiu mahomedan decât să mor nevinovat!”. Brâncoveanu s-a împotrivit, spunându-i: „Mai bine să mori de o mie de ori decât să te lepezi de credință.” Apoi călăul i-a tăiat și copilului capul. Constantin Brâncoveanu a ingeningheat ultimul în fața gâdelui. Capetele celor șase au fost plimbate pe străzile Istambulului în vârfuri de sulițe, iar trupurile, aruncate în mare.

            Urmări

Pe tronul Țării Românești, Cantacuzinii l-au instalat pe Ștefan (1714-1716), fiul stolnicului Constantin Cantacuzino. A fost o domnie scurtă, fără ralizări deosebite, dominată de Cantacuzinii dispuși la reluarea jocului diplomatic anterior. Însă datele problemei se schimbaseră. Puterea suzerană, încrezătoare în forțele ei și pregătită pentru o revanșă împotriva Habsburgilor, nu mai era dispusă să tolereze nesiguranța pe tronurile Moldovei și Țării Românești. În ianuarie 1716 Ștefan Cantacuzino a fost mazilit, pe fundalul uneltirilor Racovițeștilor. Dus la Constantinopol împreună cu familia sa și cu stolnicul Cantacuzino, tatăl său, a fost executat în iunie 1716. În locul lui a fost instalat Nicolae Mavrocordat, punându-se astfel capăt domniilor pamântene. În istoria Țării Românești și a Moldovei a început o nouă perioadă, a domniilor fanariote, prefațată de evoluția politică anterioară, cu numeroasele sale elemente de prefanariotism: crearea unei baze de sprijin în țară pentru elementul levantin, numirea de către Poartă a unor domni străini, reducerea duratei domniilor la doi sau trei ani etc.

Domnia autoritară și îndelungată a lui Constantin Brâncoveanu a fost una semnificativă pentru Țara Românească, căreia i-a revenit, poate pentru prima dată în istoria ei, un rol de mediator și tampon între marile puteri. Prin faptele sale, Constantin Brâncoveanu, s-a distins nu numai ca un bun și abil politician și diplomat, ci și ca un ales om de cultură.


Bibliografie / Webografie

https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/adevarul-despre-tragedia-familiei-brancoveneanu

https://www.dezvoltatorimobiliar.ro/blog/arhitectura/stilul-brancovenesc-primul-stil-romanesc-de-arhitectura

Neagu Djuvara – O scurtă istorie ilustrată a românilor

Magda Stan, Cristian Vornicu – dicționar 101 personalități și evenimente istorice

Colecția Istorii Secrete, Dan-Silviu Borerescu, vol III – Pagini din istoria țării pe care am vrea să le uităm

Colecția Financiarul – Marea istorie ilustrată a lumii, România de la Mihai Viteazul la Uniunea Europeană

Ioan-Aurel Pop – Marea istorie ilustrată a României și a Republicii Moldova




Comentarii

Postări populare